Det sund valg – fisk

Rig på sundt fedt og vitaminer

Fisk, og især fed fisk, indeholder en masse vigtige næringsstoffer som fiskeolier, selen, jod og D-vitamin, som kroppen har brug for. Det er derfor vigtigt, at vi spiser fisk flere gange om ugen.

Stjerneskud

 

Fødevarestyrelsen anbefaler at spis mere fisk…

Vi er blevet lidt bedre til at spise fisk de seneste år, men vi skal gerne spise meget mere.
Fisk og især fed fisk indeholder blandt andet fiskeolier, selen, jod og D-vitamin, som kroppen har brug for, og som er svære at få nok af fra andre fødevarer.
Når du spiser fisk flere gange om ugen, så har du mindre risiko for at få hjerte-kar-sygdomme sammenlignet med personer, der sjældent spiser fisk.¹

 

 

Vi mener at det er både let og hurtigt at servere et sundt og velsmagende fiskemåltid, som hele familien kan lide. Det svarer til, at du spiser to hovedretter med fisk og får fisk til frokost fx som pålæg flere gange om ugen.

I alt skal du gerne have 350 gram fisk om ugen. Heraf ca. 200 gram fed fisk som fx laks, ørred, makrel og sild.
Alle former for fisk tæller med, også fiskefrikadeller, røget fisk, frossen fisk, fisk på dåse som torskerogn, tun og makrel samt skaldyr som rejer og muslinger.

Ål som hører til de fede fisk indeholder sunde N-3 FEDTSYRER. Kostens fedt består overvejende af fedtsyrer, som kan opdeles i:
1. Mættede fedtsyrer
2. Enkeltumættede fedtsyrer
3. Flerumættede fedtsyrer
4. N-3 fedtsyrer

Mættede fedtsyrer findes især i kød og mejeriprodukter. Enkeltumættede fedtsyrer findes i store mængder i bl.a. olivenolie og rapsolie. Flerumættede fedtsyrer findes overvejende i planteolier og havdyr. N-3 fedtsyrer, som også kaldes omega-3 fedtsyrer, findes især i fede fisk. N-3 fedtsyrer er livsnødvendige for os mennesker og skal derfor være til stede i små mængder i vores kost. ”De Nordiske næringsstofanbefalinger (NNA) 2004 angiver, at kostens indhold af n-3 fedtsyrer for voksne og børn over 3 år bør udgøre mindst 0,5% af det samlede energiindtag. Typisk udgør n-3 omkring 25% af fiskens fedtindhold.

 

¹http://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad/spis-mere-fisk/
 

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV